Aktuális programok

TWT 19 DSC01773.jpg
 

A 2021/22-es tanév programajánlata

 
 
Banner.png
 

A sétákról

2008 óta vezetünk oktatási célú helytörténeti sétákat, melyek során a diákok, megismerkednek meg egy adott település zsidóságának történetével.

Egyes sétáink tematikusan emlékművekhez, kiállításokhoz készültek. Célunk, hogy a program segítse a diákokat abban, hogy független gondolkodókká, autonóm személyiségekké váljanak, hogy komplex módon, többféle megközelítésből gondolkodjanak a múlt történéseiről, további kérdéseket tegyenek fel, ami nem csak a múlt, hanem jelen környezetük értelmezésében is elkíséri őket.

Önkénteseink által vezetett helytörténeti séták

Vezetett helytörténeti sétáink Budapesten és néhány nagyobb városban (pl. Kisvárda, Békéscsaba) valósulnak meg. A programban a kortárs vezetés pedagógiai módszerét alkalmazzuk: a séták vezetői fiatal önkéntesek, gyakran diákok, akik előzetes felkészítés és vizsga után vezetik végig a diákcsoportokat a régi pesti zsidónegyed és az egykori gettó – illetve egyes vidéki városok - területén, s ismertetik meg diáktársaikkal a negyed vagy település történetét, építészetét, városszerkezetét, a helyi zsidóság történetét, hagyományait, vallási szokásait, a magyarországi holokauszt főbb eseményeit.

 
 

Az IWalk program

Az IWalk a Dél-kaliforniai Egyetem (USC) Soá Alapítványának interaktív digitális oktatási programja, melyet Magyarországon a Zachor Alapítvány valósít meg.

A helytörténeti vagy tematikus séták - a USC Soá Alapítvány Vizuális Történelmi Archívumából származó - túlélők és szemtanúk vidóinterjú-részleteire épülnek és konkrét történelmi helyszíneket kötnek össze egy-egy személyes visszaemlékezéssel. Az egyes helyszínek ingyenes mobil applikáció segítségével járhatók végig. A diákok önállóan, párban vagy kiscsoportban a beépített Google térkép segítségével sétálnak, majd a megszerzett információk és klipek segítségével válaszolnak az egyes helyszíneket és klipeket értelmező kérdésekre. Az applikáció lehetőséget ad arra, hogy a tanulók válaszaikat elküldjék tanáraiknak, így azok további osztálytermi megbeszélések alapját képezhetik.

Az IWalk applikáció IWalk – USC Shoah Fondation néven letölthető az Apple Áruházból és a Google Play Áruházból is.

Az applikációból elérhető IWalk-programok magyarországi helyszínei:

Budapest: Régi pesti zsidónegyed, Cipők a Duna-parton, Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár, Üvegház, Memento Park, Zugló

Budapesten kívül: Baja, Bácsalmás, Békéscsaba, Bodrogkeresztúr, Győr, Hódmezővásárhely, Kecskemét, Kisvárda, Mád, Mátészalka, Nagykanizsa, Sopron, Székesfehérvár

Előkészületben: Mohács, Abaújszántó, Olaszliszka, Szolnok.

Az IWalk program számos külföldi helyszínen is elérhető (pl. Prága, Theresienstadt, Lodz, Varsó, Szilágysomlyó, Pozsony, Kassa, Kijev, Mauthausen, Luxembourg City, Toronto, Philadelphia)

 
Banner-1.png
 

A képzésekről

Tanártovábbképzéseink gyakorlat-orientáltak, a pedagógia módszertan és a kritikai szemlélet áll a középpontban, nem tantárgyhoz kötött.

Ajánljuk, ha a diákok kritikai gondolkodását, véleményalkotási képességét szeretnéd fejleszteni, ha fontos, hogy képesek legyenek jelenségeket több szempontból értelmezni.

Várunk, ha a formális vagy nem formális oktatás bármely területén dolgozol (általános iskola alsó vagy felső tagozatán és középiskolában tanítasz, egyetemen oktatsz, múzeumpedagógus vagy, netán kollégiumi nevelőtanár, stb.)!

Képzéseink megfelelnek a Nemzetközi Holokauszt Emlékezet Szövetség (International Holocaust Remembrance Alliance - IHRA) oktatási ajánlásainak (A holokausztról való tanítás és tanulás - ajánlások)


Rövid (online) képzési programok - 60-90 perces webináriumok


Rövid képzések (ITeach programok) - Egy-kétnapos kontakt programok (a pandémia idején online változatra adaptálva)

Videóinterjúk felhasználási lehetőségei a pedagógiai munkában

  • Multimédiás tananyagok az oktatásban

    • A videóinterjúk oktatásbeli használatára, a pedagógiai módszertanra, kész oktatási anyagok gyakorlati alkalmazására fókuszáló képzés Időtartam: 1 nap

  • Helytörténet és oktatás: helytörténeti séták videóinterjúkkal - az IWalk program és pedagógiai háttere

    • Videóinterjúkat tartalmazó helytörténeti sétákhoz kapcsolódó képzés, melynek középpontjában a helytörténeti oktatás, az emlékhelyeken történő oktatás, az épített környezetbe helyezett oktatás és annak módszertana áll. Időtartam: 1 nap

  • Digitális tartalmak az oktatásban az IWitness platform használatával

    • Az IWitness online oktatási platform kínálta pedagógiai lehetőségekre, a platform használatára felkészítő program, a pedagógiai elméleti háttérre is kitekintéssel Időtartam: 1 nap

  • Film és videóinterjú

    • Játékfilmek és dokumentumfilmek feldolgozása videóinterjús tananyagok segítségével az IWitness platformon. Időtartam: 1 nap

    Az egynapos képzések elvégzése 8 órát igazol.


Hosszabb képzések

Online kurzus - akkreditál képzés (45 órát igazol)

Három hónapos időtartamú online program. Videóinterjúk használata az oktatásban: megközelítés, szemlélet, pedagógiai elméletek, történelmi háttér, pedagógiai módszertan és kész digitális, interaktív tananyagok megismerése. A program követelménye egy videóinterjús tananyag kipróbálása.

A képzés elemei:

  • online kontakt elem - közös tanulási szakasz a Zoom felületen (6 alkalom, alkalmanként 120 perc)

  • önálló tanulási szakasz - a témához kapcsolódó szakértői előadások feldolgozása

  • személyes konzultáció a szakértőkkel és a program vezetőivel

  • videóinterjús tananyag iskolai kipróbálása



Holokauszt és előítélet-mentesség oktatása a pedagógiai munkában – 21. századi módszerek - akkreditált képzés , 45 órát igazol

Képzés bármely (nem történelem) szakos tanárok részére, mely a videóinterjúk oktatásbeli használatára, a pedagógiai módszertanra, kész oktatási anyagok gyakorlati alkalmazására, interdiszciplináris megközelítésre fókuszál. A program 30 órás kontakt elemből és 15 órás távoktatási elemből áll.

A program középpontjában a USC Soá Alapítvány túlélőkkel és szemtanúkkal készült videóinterjúi, az IWitness online digitális oktatási platformjának használata és digitális valamint online oktatási anyagainak kipróbálása áll.


Holokauszt és előítélet-mentesség oktatása a történelemtanári munkában – 21. századi módszerek - akkreditált képzés, 30 órát igazol

Képzés történelem szakos tanárok részére, mely a videóinterjúk történelem tantárgy keretein belüli használatára, a pedagógiai módszertanra, kész oktatási anyagok gyakorlati alkalmazására fókuszál. A program kétnapos kontakt elemből, távoktatási elemből, majd egynapos programzáró kontakt elemből áll.

A program középpontjában a USC Soá Alapítvány túlélőkkel és szemtanúkkal készült videóinterjúi, az IWitness online digitális oktatási platformjának használata és digitális valamint online oktatási anyagainak kipróbálása áll.


Videóinterjúk a 21. század oktatásában - akkreditált képzés, 120 órát igazol

Egyéves tananyagfejlesztő program, mely a videóinterjúk oktatásbeli használatára, a pedagógiai módszertanra, megközelítésre és tananyagfejlesztésre fókuszál. A program elméleti és gyakorlati elemeket egyaránt tartalmaz. A képzés részeként a résztvevők videóinterjús oktatási anyagot fejlesztenek és próbálnak ki, majd a program végén többnapos záró találkozón osztják meg egymással tapasztalataikat és veszik szakmai értékelés alá az elkészített tananyagokat.

 

Pályázatok

Banner-2.png
 

Művészeti pályázat

Művészeti pályázatunkat “A művészet, az elmondhatatlan tolmácsa” címmel hagyományosan évente, január 27-e, az auschwitz-birkenaui láger felszabadításának évfrodulója és a holokauszt nemzetközi emléknapja tiszteletére hirdetjük meg.

A pályázat keretében a diákok művészeti alkotásokat készítenek és küldenek be a USC Soá Alapítvány IWitness digitális platformján ( Watch page ) található, holokauszt-túlélőkkel és szemtanúkkal készült (magyar vagy idegen nyelvű) interjúklipek alapján.

A Watch page-en a különböző nyelvekre szűrni a Browse Topics gombra kattintva lehetséges.

A pályaművek lehetnek rajzok, festmények, képregények, vagy bármely más művészeti alkotás: animáció, novella, vers, zenemű fotómontázs, stb. A pályaműveket a zachor@zachor.hu emailcímre várjuk, a pályázó nevének és a mű címének megjelölésével, valamint a jelentkezési lap kitöltésével.

A művészeti pályázat nem vetélkedő, a pályaművekből virtuális kiállítást hozunk létre honlapunkon. A pályaművet beküldő diákokat és felkészítő tanáraikat ünnepélyes záró rendezvényen látjuk vendégül, melynek együttműködő partnerünk a budapesti Ludwig Múzeum ad helyet.

A program fővédnöke az Oktatási Jogok Biztosa, dr. Aáry-Tamás Lajos.

A 2021-es pályázatok megtekinthetőek youtube csatornánkon.

MEGHOSSZABBÍTOTT BEKÜLDÉSI HATÁRIDŐ: 2022. február 27. (vasárnap)


Pandémia - a te történeted

digitális projeKtmunka - VIDEÓESSZÉ pályázat 2022

Pályázatot hirdetünk videóesszé elkészítésére 8-12. osztályos tanulók számára. Idei digitális pályázatunk témája a két éve mindent körülvevő világjárvány.

A tanulók elsődleges és másodlagos források segítségével kiszélesítik egy történelmi esemény perspektíváját, valamint videóesszé készítésével megosztják saját tapasztalataikat a COVID világjárvány életükre gyakorolt hatásaival kapcsolatban.

A projektet az IWitness digitális oktatási platformon található Pandémia - a TE történeted című videó-feladat elvégzésével lehet elkészíteni.

A pályázatra a zachor@zachor.hu címre küldött emailben lehet jelentkezni, az email tárgyában a következőt kell megjelölni: Digitális projektmunka 2022 - Pandémia - a TE történeted

A jelentkező emailt a tanuló nevének, életkorának és iskolájának megjelölésével várjuk.

Az emailen történő jelentkezés után a tanulók egy belépési kódot kapnak, mellyel regisztrálhatnak az IWitness platformra és elérik a feladatot.

A pályázaton csak a feladatot teljes egészében elvégzett, az IWitness platform videóvágó felületén elkészített projektek vehetnek részt.

A legjobb pályázatok alkotói jutalomban részesülnek.

A nevezéssel kapcsolatos további kérdéseket szintén emailben várjuk.

A videóesszé elkészítésének határideje: 2022. március 31.


 
 

 

Egyéb programok

BL1600.jpg
 

Junior Intern Program

Középiskolás diákok számára fejlesztett program, mely a USC Soá Alapítvány programjának adaptált változata. A program során a diákok multimédiás helytörténeti sétákon (IWalk), IWitness feladatok megoldásán és értékelésén, valamint filmvetítéseken és hozzájuk tartozó multimédiás foglalkozásokon keresztül kapnak lehetőséget a reflektív és analitikus gondolkodás fejlesztésére.

A programot 2016 óta évente szervezzük meg. Az elmúlt években a diákok projektmunka keretében közreműködtek egy-egy IWalk program kidolgozásában a kutatási szakasztól a technikai jellegű feladatokon át a kipróbálásig.

Az idei évi programon a diákok projektmunka keretében játékfilm(ek) feldolgozásával, valamint kapcsolódó videóinterjúkkal és az IWitness felületen található feladatokkal dolgoznak. 

Jelentkezni a jelentkezési lap kitöltésével lehet.

Jelentkezési határidő: 2021. szeptember 27. (hétfő éjfél) 

(A programra felvételt nyert diákok részvételéhez szülői hozzájárulás szükséges. Ehhez formanyomtatványt a felvételi időszak lezárulta után küldünk.)


Interaktív vándorkiállítások

A művészet az elmondhatatlan tolmácsa

A kiállítás egy válogatás az IWitness oktatási platformon található klipek alapján született műalkotásokból. A kiállítás 15 roll-up-ból áll, melyeken egy-egy kiemelkedő pályamű látható. Az interaktivitást a roll-up-okon található QR-kódok biztosítják. Ezeket a QR-kódokat digitális eszközzel leolvasva megnézheted a műveket inspiráló interjúrészleteket.

Nézőpontok: 1956: a civilektől a nagypolitikáig

A kiállítás 4 + 1 roll-up-on mutatja be az 1956-os forradalom különböző nézőpontjait (nemzetközi háttér, sajtó, civilek, megtorlás). Az egyes roll-up-ok háttér-információkat is tartalmaznak - videóinterjúk, hanganyagok, újságcikkek, stb. -, melyek QR-kódókon keresztül érhetők el. A kiállítás feldolgozásához segédanyag készült, valamint a tematikához kapcsolódóan interaktív feladatok találhatók az IWitness digitális oktatási platformon.

Foglald le a kiállítást emailben a zachor@zachor.hu email címen!