Aktuális programok

TWT 19 DSC01773.jpg
 

A 2024/25-ös tanév programajánlata

 
 
Banner.png
 

A sétákról

2008 óta vezetünk oktatási célú helytörténeti sétákat, melyek során a diákok, megismerkednek egy adott település zsidóságának történetével. 2015 óta helytörténeti sétáink videóinterjúkkal egészültek ki, az online oktatásban is alkalmazhatóak és ingyenesen letölhetőek az IWalk applikációból.

Egyes sétáink tematikusan emlékművekhez, kiállításokhoz készültek. Célunk, hogy a program érzékenyítse a diákokat, és segítsen nekik abban, hogy független gondolkodókká, autonóm személyiségekké váljanak, hogy komplex módon, többféle megközelítésből gondolkodjanak a múlt történéseiről, további kérdéseket tegyenek fel, ami nem csak a múlt, hanem jelen környezetük értelmezésében is elkíséri őket.

Önkénteseink által vezetett helytörténeti séták

Vezetett helytörténeti sétáink Budapesten és néhány nagyobb városban (pl. Kisvárda, Békéscsaba) valósulnak meg. A programban a kortárs vezetés pedagógiai módszerét alkalmazzuk: a séták vezetői fiatal önkéntesek, gyakran diákok, akik előzetes felkészítés és vizsga után vezetik végig a diákcsoportokat a régi pesti zsidónegyed és az egykori gettó – illetve egyes vidéki városok - területén, s ismertetik meg diáktársaikkal a negyed vagy település történetét, építészetét, városszerkezetét, a helyi zsidóság történetét, hagyományait, vallási szokásait, a magyarországi holokauszt főbb eseményeit.

Vezetett sétáinkra jelentkezi emailben, a lenti gombra kattintva lehetséges az időpont és csoport létszámának megjelölésével.

A séták díja 2024. december 1-től 1000Ft/fő, amely tartalmazza a sétavezetést és előzetes egyeztetés alapján a Dohány utcai zsinagógába való belépő árát.


Az IWalk program

Az IWalk a Dél-kaliforniai Egyetem (USC) Soá Alapítványának interaktív digitális oktatási programja, melyet Magyarországon a Zachor Alapítvány valósít meg.

A helytörténeti vagy tematikus séták - a USC Soá Alapítvány Vizuális Történelmi Archívumából származó - túlélők és szemtanúk vidóinterjú-részleteire épülnek és konkrét történelmi helyszíneket kötnek össze egy-egy személyes visszaemlékezéssel. Az egyes helyszínek ingyenes mobil applikáció segítségével járhatók végig. A diákok önállóan, párban vagy kiscsoportban, a beépített Google térkép segítségével sétálnak, majd a megszerzett információk és klipek segítségével válaszolnak az egyes helyszíneket és klipeket értelmező kérdésekre. Az applikáció lehetőséget ad arra, hogy a tanulók válaszaikat elküldjék tanáraiknak, így azok további osztálytermi megbeszélések alapját képezhetik. A program virtuális sétaként online is alkalmazható.

Az IWalk applikáció IWalk – USC Shoah Fondation néven letölthető az Apple Áruházból és a Google Play Áruházból is.

Az applikációból elérhető IWalk-programok magyarországi helyszínei:

Budapest: Régi pesti zsidónegyed, Cipők a Duna-parton, Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár, Üvegház, Memento Park, Zugló, Városmajor

Budapesten kívül: Abaújszántó, Baja, Balatonboglár, Bácsalmás, Békéscsaba, Bodrogkeresztúr, Csongrád, Győr, Hódmezővásárhely, Kecskemét, Keszthely, Kisvárda, Mád, Mátészalka, Nagykanizsa, Olaszliszka, Sopron, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok

Előkészületben: Mohács, Pécs, Szombathely

Az IWalk program számos külföldi helyszínen is elérhető (pl. Ausztria - Bécs, Mauthausen; Belgium - Brüsszel, Csehország - Brnenec, Cesky Tesin, Ostrava, Pilsen, Prága, Theresienstadt, Uhersky Brod; Hollandia - Amszterdam; Kanada - Toronto; Lengyelország - Auschwitz-Birkenau, Krakkó, Lodz, Oswiecim, Varsó; Luxembourg - Esch-sur-Alzette, Luxembourg City; Németország - Cottbus, Londorf; Portugália - Lisszabon; Románia -Szilágysomlyó, Svájc - Luzern; Szlovákia - Kassa, Pozsony; Ukrajna - Kijev; USA - Miami Beach, Montobello, Philadelphia).

 
 
 
Banner-1.png
 

A képzésekről

Tanártovábbképzéseink gyakorlat-orientáltak, a pedagógia módszertan és a kritikai szemlélet áll a középpontban, nem tantárgyhoz kötött.

Ajánljuk, ha a diákok kritikai gondolkodását, véleményalkotási képességét szeretnéd fejleszteni, ha fontos, hogy képesek legyenek jelenségeket több szempontból értelmezni.

Várunk, ha a formális vagy nem formális oktatás bármely területén dolgozol (általános iskola alsó vagy felső tagozatán és középiskolában tanítasz, állami, egyházi, vagy alternatív iskolában, vagy egyetemen oktatsz, múzeumpedagógus vagy, netán kollégiumi nevelőtanár, iskolapszichológus, fejlesztőpedagógus vagy).

Képzéseink megfelelnek a Nemzetközi Holokauszt Emlékezet Szövetség (International Holocaust Remembrance Alliance - IHRA) oktatási ajánlásainak (A holokausztról való tanítás és tanulás - ajánlások)


Rövid (online) képzési programok - 60-90 perces webináriumok


Rövid képzések (ITeach programok) - Egy-kétnapos kontakt programok (online vagy offline)

Videóinterjúk felhasználási lehetőségei a pedagógiai munkában

  • Multimédiás tananyagok az oktatásban

    • A videóinterjúk oktatásbeli használatára, a pedagógiai módszertanra, kész oktatási anyagok gyakorlati alkalmazására fókuszáló képzés Időtartam: 1 nap

  • Helytörténet és oktatás: helytörténeti séták videóinterjúkkal - az IWalk program és pedagógiai háttere

    • Videóinterjúkat tartalmazó helytörténeti sétákhoz kapcsolódó képzés, melynek középpontjában a helytörténeti oktatás, az emlékhelyeken történő oktatás, az épített környezetbe helyezett oktatás és annak módszertana áll. Időtartam: 1 nap

  • Digitális tartalmak az oktatásban az IWitness platform használatával

    • Az IWitness online oktatási platform kínálta pedagógiai lehetőségekre, a platform használatára felkészítő program, a pedagógiai elméleti háttérre is kitekintéssel Időtartam: 1 nap

  • Film és videóinterjú

    • Játékfilmek és dokumentumfilmek feldolgozása videóinterjús tananyagok segítségével az IWitness platformon. Időtartam: 1 nap

    Az egynapos képzések elvégzése 8 órát igazol.


Hosszabb képzések

Online kurzusakkreditált képzés (45 órát igazol)

Videóinterjúk használata az oktatásban: megközelítés, szemlélet, pedagógiai elméletek, történelmi háttér, pedagógiai módszertan és kész digitális, interaktív tananyagok megismerése. A program követelménye egy videóinterjús tananyag kipróbálása.

A képzés elemei:

  • online kontakt elem - közös tanulási szakasz a Zoom felületen (6 alkalom, alkalmanként 120 perc)

  • önálló tanulási szakasz - a témához kapcsolódó szakértői előadások feldolgozása

  • személyes konzultáció a szakértőkkel és a program vezetőivel

  • videóinterjús tananyag iskolai kipróbálása



Holokauszt és előítélet-mentesség oktatása a pedagógiai munkában – 21. századi módszerek akkreditált képzés (45 órát igazol)

Képzés bármely (nem történelem) szakos tanárok részére, mely a videóinterjúk oktatásbeli használatára, a pedagógiai módszertanra, kész oktatási anyagok gyakorlati alkalmazására, interdiszciplináris megközelítésre fókuszál. A program 30 órás kontakt elemből és 15 órás távoktatási elemből áll.

A program középpontjában a USC Soá Alapítvány túlélőkkel és szemtanúkkal készült videóinterjúi, az IWitness online digitális oktatási platformjának használata és digitális valamint online oktatási anyagainak kipróbálása áll.


Holokauszt és előítélet-mentesség oktatása a történelemtanári munkában – 21. századi módszerek akkreditált képzés (30 órát igazol)

Képzés történelem szakos tanárok részére, mely a videóinterjúk történelemóra keretein belüli használatára, a pedagógiai módszertanra, kész oktatási anyagok gyakorlati alkalmazására fókuszál. A program kétnapos kontakt elemből, távoktatási elemből, majd egynapos programzáró kontakt elemből áll.

A program középpontjában a USC Soá Alapítvány túlélőkkel és szemtanúkkal készült videóinterjúi, az IWitness online digitális oktatási platformjának használata és digitális valamint online oktatási anyagainak kipróbálása áll.


Videóinterjúk a 21. század oktatásában akkreditált képzés (120 órát igazol)

Egyéves tananyagfejlesztő program, mely a videóinterjúk oktatásbeli használatára, a pedagógiai módszertanra, megközelítésre és tananyagfejlesztésre fókuszál. A program elméleti és gyakorlati elemeket egyaránt tartalmaz. A képzés részeként a résztvevők videóinterjús oktatási anyagot fejlesztenek és próbálnak ki, majd a program végén többnapos záró találkozón osztják meg egymással tapasztalataikat és veszik szakmai értékelés alá az elkészített tananyagokat.

 

Pályázatok

Banner-2.png
 

Művészeti pályázat

 

Elindult a jelentkezés 2024-es művészeti pályázatunkra, mely idén a tizedik, jubileumi évét ünnepli!

Az idei pályázati felhívás egybeesik a magyar zsidóság deportálásának 80. évfordulójával is.

A pályázat keretében a diákok művészeti alkotásokat készítenek a Dél-kaliforniai Egyetem (USC) Soá Alapítványának holokauszt-túlélőkkel és szemtanúkkal készült (magyar vagy idegen nyelvű) interjúklipjei alapján.

A pályázaton való részvételről minden további információ a leírásban.


 

Művészeti pályázatunkat “A művészet, az elmondhatatlan tolmácsa” címmel hagyományosan évente, január 27-e, az auschwitz-birkenaui láger felszabadításának évfrodulója és a holokauszt nemzetközi emléknapja tiszteletére hirdetjük meg.

A pályázat keretében a diákok művészeti alkotásokat készítenek és küldenek be a USC Soá Alapítvány IWitness digitális platformján ( Watch page ) található, holokauszt-túlélőkkel és szemtanúkkal készült (magyar vagy idegen nyelvű) interjúklipek alapján.

A Watch page-en a különböző nyelvekre szűrni a Browse Topics gombra kattintva lehetséges.

A pályaművek lehetnek rajzok, festmények, képregények, vagy bármely más művészeti alkotás: animáció, novella, vers, zenemű fotómontázs, stb. A pályaműveket a zachor@zachor.hu emailcímre várjuk, a pályázó nevének és a mű címének megjelölésével, valamint a jelentkezési lap kitöltésével.

A művészeti pályázat nem vetélkedő, a pályaművekből virtuális kiállítást hozunk létre honlapunkon. A pályaművet beküldő diákokat és felkészítő tanáraikat ünnepélyes záró rendezvényen látjuk vendégül, melynek együttműködő partnerünk a budapesti Ludwig Múzeum ad helyet.

A program fővédnöke az Oktatási Jogok Biztosa, dr. Aáry-Tamás Lajos.

A 2023-as pályázatok megtekinthetőek youtube csatornánkon.

 
 

 

Egyéb programok

BL1600.jpg
 

Junior Intern Program

Középiskolás diákok számára fejlesztett program, mely a USC Soá Alapítvány programjának adaptált változata. A program során a diákok multimédiás helytörténeti sétákon (IWalk), IWitness feladatok megoldásán és értékelésén, valamint filmvetítéseken és hozzájuk tartozó multimédiás foglalkozásokon keresztül kapnak lehetőséget a reflektív és analitikus gondolkodás fejlesztésére.

A programot 2016 óta évente szervezzük meg. Az elmúlt években a diákok projektmunka keretében közreműködtek egy-egy IWalk program kidolgozásában a kutatási szakasztól a technikai jellegű feladatokon át a kipróbálásig, valamint videóinterjús tananyagok fejlesztettek az IWitness felületen.

(A programra felvételt nyert diákok részvételéhez szülői hozzájárulás szükséges. Ehhez formanyomtatványt a felvételi időszak lezárulta után küldünk.)

A 2023/24-es Junior Intern Program az Arks projekt - A Túlélők múzeumának létrehozása című programunk keretében valósul meg 49 magyarországi diák részvételével, 6 településről.


Interaktív vándorkiállítások

A művészet az elmondhatatlan tolmácsa

A kiállítás egy válogatás az IWitness oktatási platformon található klipek alapján született műalkotásokból. A kiállítás 15 roll-up-ból áll, melyeken egy-egy kiemelkedő pályamű látható. Az interaktivitást a roll-up-okon található QR-kódok biztosítják. Ezeket a QR-kódokat digitális eszközzel leolvasva megnézheted a műveket inspiráló interjúrészleteket.

Nézőpontok: 1956: a civilektől a nagypolitikáig

A kiállítás 4 + 1 roll-up-on mutatja be az 1956-os forradalom különböző nézőpontjait (nemzetközi háttér, sajtó, civilek, megtorlás). Az egyes roll-up-ok háttér-információkat is tartalmaznak - videóinterjúk, hanganyagok, újságcikkek, stb. -, melyek QR-kódókon keresztül érhetők el. A kiállítás feldolgozásához segédanyag készült, valamint a tematikához kapcsolódóan interaktív feladatok találhatók az IWitness digitális oktatási platformon.

Foglald le a kiállítást emailben a zachor@zachor.hu email címen!