Interaktív naptár 2020 - tanári útmutató
A Zachor Alapítvány gondozásában megjelent Interaktív naptár (2020) számtalan lehetőséget nyújt a benne található források és művészeti alkotások tanórai felhasználáshoz. Az alábbiakban ehhez szeretnénk néhány ötletet adni.
A videóinterjú-részletek fontos oktatási anyagok, nem csak a holokausztról, hanem az egész 20. század történelméről való oktatásban, valamint egyes történelmi helyzetek személyes megélésének, döntési helyzeteknek a megismerésében.
A művészet az elmondhatatlan tolmácsa című projekt, amelynek keretében a naptárban található alkotások készültek, a művészetet hívja segítségül a videóinterjúkban található információk, érzelmek és reflexiók feldolgozásához, összegzéséhez és kifejezéséhez. Ezeknek az alkotásoknak az elemzése, a videóinterjú-részletekkel való kapcsolata egy-egy feladat vagy megbeszélés témájává tehető.
A naptárban az egyes hónapoknál a pályaművek mellett, valamint néhány kiemelt napnál QR-kódot találnak, amelynek segítségével megnézhetőek a pályamű alapjául szolgáló vagy a kiemelt napokhoz kapcsolódó interjúrészletek.
Néhány ötlet a naptárban található művészeti alkotások, valamint interjúrészletek feldolgozásához:
Minden művészeti alkotásnál - korosztálytól függően - meg lehet beszélni az alábbi szempontokat:
Milyen hangulata van számodra a képnek? Gyűjts össze 3 kifejezést ezzel kapcsolatban!
Azonosítsd a képen látható szereplőket vagy szimbólumokat!
Adj címet a képnek! Vesd össze a pályaművet készítő diák által adott címmel!
Mit gondolsz, milyen eseményt ábrázol a kép? Miért gondolod ezt?
Olvasd el a kép mellett látható idézetet! Emelj ki kapcsolódási pontokat!
Néhány interjúrészlethez 20-45 perces, tanár kollégák által kidolgozott feladatok és óratervek találhatók az IWitness digitális oktatási platformon. Ezek a tananyagok regisztráció után megtekinthetők és letölthetők. A feladatok további ötleteket adhatnak a naptárban található egyéb klipek feldolgozásához.