Novellaelemzés - 1945 (Hazatérés)
Szántó T. Gábor: 1945 (Hazatérés) című novellájához tartozó, letölthető tanári segédanyag és tanulói feladatlap, irodalomórára. A tananyagot készítette: Moldvay Zsolt és Vida Nárcisz.
Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam
Időtartam: 2 x 45 perc
Tanulási célok (a NAT és a kerettantervek alapján)
A tananyag elvégzése során a diákok:
szövegértési és -elemzési készségei fejlődnek;
a novella által érintett történelmi folyamatokat összefüggéseikben tudják értelmezni;
elgondolkodnak a különböző emberi magatartásformákon, motivációkon
döntési helyzeteken, dilemmákon;morális gondolkodásra és ítéletalkotásra való képessége, kritikai gondolkodása fejlődik;
alkalmazzák a novella műfajához kapcsolódó szövegfeldolgozási eljárásokat;
azonosítják, elemzik az idő- és térviszonyokat;
érzékelik az elbeszélés és a történet időrendje közötti eltérést;
azonosítják az előreutalásokat, késleltetéseket;
felismerik az elbeszélői nézőpontot, beszédhelyzetet;
műelemzések nyomán rögzítik a műfaj sajátosságait;
azonosítják az irodalom nagy témáit,
képesek az irodalmi élmény megosztására;
képesek érzelmi tartalmak felismerésére, erkölcsi választások értelmezésére és véleményezésére.
Novellaelemzés - A leghosszabb éjszaka
Szántó T. Gábor A leghosszabb éjszaka című novellájához tartozó, letölthető tanári segédanyag és tanulói feladatlap, irodalomórára. A tananyagot készítette: Moldvay Zsolt.
A tananyag megköveteli a novella teljes terjedelmében való elolvasását. A novella letölthető a litera.hu webololdaláról.
Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam
Időtartam: 1 x 45 perc
Tanulási célok (a NAT és a kerettantervek alapján)
A tananyag elvégzése során a diákok:
szövegértési és -elemzési készségei fejlődnek;
a novella által érintett történelmi folyamatokat összefüggéseikben tudják értelmezni:
elgondolkoznak a különböző emberi magatartásformákon, motivációkon;
alkalmazzák a novella műfajához kapcsolódó szövegfeldolgozási eljárásokat, megközelítési módokat;
morális gondolkodásra és ítéletalkotásra való képessége, kritikai gondolkodása fejlődik;
belátják hogy az etnikai, nemzetiségi alapú üldözések, kitelepítések kulturális veszteséget is okoztak;
megismerik a második világháborús vereség és a megszállás közvetett és közvetlen következményeit (pl. német nemzetiségű lakosság kitelepítése, a szlovákiai magyarok áttelepítése) ;
felidézik nyelvtani és földrajzi ismereteiket.