Novellaelemzés - 1945 (Hazatérés)

Szántó T. Gábor: 1945 (Hazatérés) című novellájához tartozó, letölthető tanári segédanyag és tanulói feladatlap, irodalomórára. A tananyagot készítette: Moldvay Zsolt és Vida Nárcisz.

Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam

Időtartam: 2 x 45 perc

Tanulási célok (a NAT és a kerettantervek alapján)

A tananyag elvégzése során a diákok:

  • szövegértési és -elemzési készségei fejlődnek;

  • a novella által érintett történelmi folyamatokat összefüggéseikben tudják értelmezni;

  • elgondolkodnak a különböző emberi magatartásformákon, motivációkon
    döntési helyzeteken, dilemmákon;

  • morális gondolkodásra és ítéletalkotásra való képessége, kritikai gondolkodása fejlődik;

  • alkalmazzák a novella műfajához kapcsolódó szövegfeldolgozási eljárásokat;

  • azonosítják, elemzik az idő- és térviszonyokat;

  • érzékelik az elbeszélés és a történet időrendje közötti eltérést;

  • azonosítják az előreutalásokat, késleltetéseket;

  • felismerik az elbeszélői nézőpontot, beszédhelyzetet;

  • műelemzések nyomán rögzítik a műfaj sajátosságait;

  • azonosítják az irodalom nagy témáit,

  • képesek az irodalmi élmény megosztására;

  • képesek érzelmi tartalmak felismerésére, erkölcsi választások értelmezésére és véleményezésére.

 

 
 

Novellaelemzés - A leghosszabb éjszaka

Szántó T. Gábor A leghosszabb éjszaka című novellájához tartozó, letölthető tanári segédanyag és tanulói feladatlap, irodalomórára. A tananyagot készítette: Moldvay Zsolt.

A tananyag megköveteli a novella teljes terjedelmében való elolvasását. A novella letölthető a litera.hu webololdaláról.

Ajánlott korosztály: 9-12. évfolyam

Időtartam: 1 x 45 perc

Tanulási célok (a NAT és a kerettantervek alapján)

A tananyag elvégzése során a diákok:

  • szövegértési és -elemzési készségei fejlődnek;

  • a novella által érintett történelmi folyamatokat összefüggéseikben tudják értelmezni:

  • elgondolkoznak a különböző emberi magatartásformákon, motivációkon;

  • alkalmazzák a novella műfajához kapcsolódó szövegfeldolgozási eljárásokat, megközelítési módokat;

  • morális gondolkodásra és ítéletalkotásra való képessége, kritikai gondolkodása fejlődik;

  • belátják hogy az etnikai, nemzetiségi alapú üldözések, kitelepítések kulturális veszteséget is okoztak;

  • megismerik a második világháborús vereség és a megszállás közvetett és közvetlen következményeit (pl. német nemzetiségű lakosság kitelepítése, a szlovákiai magyarok áttelepítése) ;

  • felidézik nyelvtani és földrajzi ismereteiket.

 


Zachor Alapítvány