Kutatási programok


 

Történelemtanári módszerek és eszközök hatékonyságának vizsgálata gimnazisták körében

A kutatás a multimédiás (videóinterjús) és digitális eszközök és kapcsolódó módszerek, valamint a hagyományos módszerek hatékonyságát vizsgálja a történelemórán, a holokauszt témájának tanítása során. A kutatásban résztvevő iskolákban három tanórát vizsgálunk: egy hagyományos történelemórát, egy videóinterjúkat tartalmazó, tanári irányítással vezetett tanórát és egy videóinterjúkat tartalmazó, online platformon (IWitness) önállóan feldolgozott feladatot tartalmazó tanórát.

Kutatási időszak: 2018-2020


Digitális tananyagok és a hozzájuk kapcsolódó tanárképzések hatékonyságának vizsgálata

Kétéves tananyagfejlesztési és tanérképzési projektünk (Countering Xenophobia, Racism and Antisemitism through Testimony) részeként a fejlesztett digitális tananyagok hatékonyságát mérjük, valamint a tananyagok köré fejlesztett tanárképzéseket értékeljük. A projektet és a kapcsolódó kutatást az Európai Bizottság támogatja.

Kutatási időszak: 2018-2020


Digitális anyagok bevonása a történelemtanári munkába

Az MTA-SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport partnereként végzett kutatás, mely három témában (második világháború, holokauszt, az 1956-os forradalom) vizsgálja a digitális és multimédiás anyagok, ezen belül is a videóinterjúk használatának hatékonyságát.

A kutatócsoport működési időszaka: 2016-2020


A holokauszt téma oktatásához kapcsolódó helyzetelemzés és képzésfejlesztés előkészítése

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet megbízásából átfogó kutatást végeztünk, mely az alábbiakat tartalmazta:

  • Intézményi szintű kvantitatív felmérés (kérdőíves vizsgálat): a felvett adatbázis 1300 intézményvezető válaszát tartalmazza

  • Kvantitatív felmérés középiskolában és általános iskola felső tagozatán tanító pedagógusok és diákok között (kérdőíves vizsgálat) – a felvett adatbázis 2500 pedagógus és 1400 diák válaszát tartalmazza

  • Kvalitatív mérés – strukturált interjúk pedagógusok körében (101 interjú), valamint szakértők és döntéshozók körében (15 interjú)

  • Háttértanulmányok: A holokauszt, az iskola és a tanár

Kutatási időszak: 2015